Sång

I Upplands Väsby kulturskola kan du sjunga i kör, sångensemble och ta sånglektioner.

Vi sjunger många olika sorters sånger för att utveckla sångrösten och framträder vid flera konserter under året.

Tid och plats
Kören G-klaven: lördagar klockan 09.30–10.10
Kören C-klaven: lördagar klockan 10.15-11.00
Messingen, rum Verdi

Körerna träffas 24 tillfällen per läsår.

Mats Gålnander

Välkommen till kulturskolans sångensembler! Här har du möjlighet att utveckla ditt sjungande och din musikalitet tillsammans med likasinnade. I sångensemblerna har vi hög ambitionsnivå med fokus på musikalisk kvalité, stämsång, sångteknik och uttryck.

Från årskurs 4 till och med ett läsår efter gymnasiet (20 år).

BoysVoice, killar från årskurs 7 och uppåt.
Dag och tid: Måndagar klockan 17.50–18.20
Rum: ABBA

Prime Time, tjejer och killar årskurs 4–6

Dag och tid: Torsdagar klockan 18.00–18.40

Rum: Verdi

Silver Singers,
tjejer och killar årskurs 6–9

Dag och tid: Torsdagar klockan 16.40–17.25

Rum: Verdi

Therpsicore, tjejer ca årskurs 9 och uppåt

Dag och tid: Måndagar klockan 19.00–19.50

Rum: ABBA

Att gå sångensemble i kulturskolan

I sångensemblerna sjunger vi både unisont (alla sjunger exakt samma ton), i kanon och i stämmor. Vi anpassar efter ålder och nivå. Eleverna övar sig i att hålla koll på sin egen röst och sånginsats samtidigt som andra sångare sjunger något annat.

Ibland sjunger vi tillsammans med instrumentalister och ibland a capella. Repertoaren är bred, från olika tider och länder. I de äldre ensemblerna finns också möjlighet till soloinslag. Vi jobbar ofta i projektform och deltar vid konserter och andra tillställningar flera gånger per läsår.

Det är en fördel om eleven har bra gehör (relativt lätt att hitta rätt toner) och är självständig i sitt sjungande. Vi ser gärna att eleverna har förkunskaper, exempelvis från körsång. Det är också en fördel om eleverna kan sjunga självständigt till karaokebakgrunder eller om de spelar ett instrument.

Nytt hösten 2024 – grupp för killar

I tonåren förändras killrösten radikalt och vi behöver ta särskild hänsyn till röstvård och sångrepertoar. I BoysVoice sjunger vi sånger i stämmor och använder det register som finns bland sångarna i gruppen. Vi sjunger främst musik från pop-genren. Vid anmälan blir du kallad till en första träff med vår sångpedagog för att se om gruppen passar och hur ditt röstomfång låter just idag.

Innan du börjar i sångensemble

Elever som är intresserade av att sjunga i ensemble (och har skickat in anmälan) får träffa sångpedagogen själv en gång för att stämma av vilken av ensemblerna som passar bäst utifrån åldersgrupp och förmåga. Eleven sjunger då en valfri sång och så sjunger vi tillsammans i kanon eller tvåstämmigt.

Katrina Hedén

Från årskurs 5 till och med ett läsår efter gymnasiet (20 år). Du lär dig grunderna i sångteknik och får vägledning att bli mer "hemma" i din sångröst och ditt uttryck. Du får prova att sjunga låtar i olika stilar och efter eget val. Du har lektion i liten grupp eller enskilt en gång i veckan och däremellan övar du hemma. Du har även möjlighet att sjunga i någon av kulturskolans sångensembler för att utveckla ditt sjungande tillsammans med andra.

Tid och plats
I överenskommelse med din lärare. Undervisningen sker i Messingen.

Katrina Hedén

Senast uppdaterad: 30 augusti 2024