Skolstart höstterminen 2024

Höstterminen 2024 börjar 19:e augusti. Här finner du som vårdnadshavare viktig information inför skolstart.

Första skoldagen 19 augusti är en uppstartsdag och därför gäller följande tider:

• F-klass: klockan 09.00-13.00
  • Åk 1-3: klockan 09.00-13.00
  • Åk 4-5: klockan 09.00-13.00

För elever som har en fritidshemsplats, fortsätter dagen på fritidshemmet.

Klassernas respektive scheman kommer att publiceras på Meitner fredag 16 augusti efter klockan 14.00 (om synkningen går som det ska mellan systemen).

Första skoldagen får eleverna med sig sitt schema hem. Eleverna kommer inte att ha idrott, musik, bild och slöjd på måndag, tisdag och onsdag första skolveckan.

Starttider för F-5

Detta läsår börjar våra elever skolan klockan 09.00 på måndagar (tidigare onsdagar). Elevernas starttider är som tidigare klockan 08.10 tisdag till fredag.

För elever med fritidshemsplats är fritidshemmet öppet som vanligt.

Studietid/läxhjälp kommer att erbjudas åk 4-5 klockan 08.10-09.00 på måndagar samt torsdagar klockan 14.30-15.30.

Mer information om detta kommer senare från mentorerna.

Meitner

Från den 12 augusti ersätter Meitner den gamla lärplattformen Schoolsoft i Upplands Väsbys kommunala skolor.

Datum för övergången

• 2 augusti: Sista dagen då Schoolsoft fungerar.
  • 3-9 augusti: Manuell hantering av fritidstider och in- och utcheckning.
  • 8 augusti: Vårdnadshavare kan börja logga in i Meitner och lägga in tider för fritids.
  • 12 augusti: Skolorna använder Meitner fullt ut.

Samma funktioner som tidigare

Meitner finns på webbplatsen meitner.se och som en app att ladda ner.

Meitners webbplats Länk till annan webbplats.

Funktionerna kommer att vara ungefär samma som i Schoolsoft, som anmälningar om frånvaro, fritidstider, läxor och prov, ansökningar om ledighet, nyheter och information från skolan.

Vårdnadshavare kan logga in med BankID, Freja-Id eller med namn och lösenord. Elever loggar in med sitt skolkonto. Logga gärna in redan nu och skriv in ditt barns eventuella tider på fritids.

Elevfotografering

I början av vecka 35 är det fotografering för våra elever. Mer information om tider för respektive klass kommer från mentorerna när det är dags.

17 september

Tisdag 17 september samlas all personal för en gemensam arbetsplatsträff. Detta innebär att fritidshemmet stänger klockan 16.00 den dagen. Vi är tacksamma om du hämtar ditt barn senast klockan 15.45, för att personalen ska hinna till mötet.

Kan du absolut inte hämta ditt barn tidigare, ordnar vi givetvis vikarier. Meddela Yvonne på yvonne.lundberg@upplandsvasby.se senast 3 september.

Skolledning

Skolledningen har utökats med en biträdande rektor, Annika Gustafsson, som kommer att arbeta tillsammans med Patrik Söderqvist. Vill ni komma i kontakt med oss, finns vi tillgängliga på mail (namn.efternamn@upplandsvasby.se). I första hand tar ni kontakt med ert barns mentor eller fritidspersonal.

Kontaktuppgifter till samtlig personal kommer att finnas på Meitner.

Behöver du mer information om skolstarten?

Tveka inte att höra av er till oss om ni har några frågor eller funderingar. Ni kan kontakta ert barns mentor, fritidspersonal eller skolledningen via mail, och vi hjälper gärna till att ge den information ni behöver.

Senast uppdaterad: 7 augusti 2024